INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Jan Szabura  

 
 
2 poł. XVI w. - 1 poł. XVII w.
 
Biogram został opublikowany w XLVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2009-2010.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szabura (Sabura) Jan (XVI/XVII w.), stolarz, snycerz.

Najprawdopodobniej był S. w Krakowie przybyszem. Dn. 9 X 1614 został wyzwolony w krakowskim cechu stolarzy, zobowiązując się do respektowania obowiązujących zasad i do zapłacenia «strofunku» za lata przepisowego terminowania, których nie odbył. Nie wiadomo, gdzie uczył się rzemiosła, był jednak zapewne biegły w swym fachu, skoro t.r. kapit. krakowska zawarła z nim kontrakt na wykonanie stall do prezbiterium katedry. W czasie prac nad stallami w r. 1616 wykonał S. do katedry także cztery ozdobne kartusze z herbami papieża Pawła V, Wazów, kapit. krakowskiej i bp. Piotra Tylickiego; otrzymał za nie zapłatę 40 złp., a kartusze zawieszono w r. 1617 na zwornikach gotyckiego sklepienia katedry (obecnie umieszczone w górnych partiach ścian prezbiterium). Prace przy stallach trwały kilka lat. W r. 1619 postanowiono ozdobić je herbami kapituły, kardynałów Jerzego Radziwiłła i Bernarda Maciejowskiego, bp. Tylickiego oraz kanonika Hieronima Powodowskiego. W r. 1620 wciąż były nieukończone; musiano wtedy dorobić ich drugą część, bo «Szabura odjechał beł do Lwowa». Jego nieobecność w Krakowie nie była jednak zbyt długa, ponieważ już 23 IV 1621 «zapisał się za lat 15» w krakowskim cechu stolarzy i zobowiązał, że w maju t.r. zapłaci 10 złotych «strofunku». Uregulowanie powinności cechowych wiązało się prawdopodobnie z przyjęciem przez S-ę zlecenia na roboty przy wyposażeniu kościoła i zakrystii w klasztorze Kamedułów na Bielanach pod Krakowem; na początku l. dwudziestych wypłacano mu tam należności za wykonane prace.

O dalszych losach S-y, a także o jego stosunkach rodzinnych, brak wiadomości.

Cztery zachowane kartusze z herbami, bogato zdobione oryginalne fragmenty zaplecków stall z katedry krakowskiej, oraz intarsjowane komody, szafy i boazerie w zakrystii kościoła Kamedułów, w których tworzeniu S. na pewno uczestniczył (nie wiadomo jednak, co konkretnie wykonał), należą do dzieł manierystycznych, w północnej odmianie tego stylu. Reprezentują bardzo dobry poziom warsztatowy i zapewne cieszyły się uznaniem współczesnych, gdyż stalle katedralne naśladowano ok. r. 1640 w kolegiacie (obecnie katedra) w Sandomierzu.

 

Gajewski J., Kościół i klasztor Kamedułów na Bielanach pod Krakowem w świetle materiałów archiwalnych, „Biul. Hist. Sztuki” R. 38: 1976 z. 6 s. 374; Katalog zabytków sztuki w Pol., IV cz. 1; Rożek M., Katedra wawelska w XVII wieku, Kr. 1980; Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne, W. 1984; Tomkowicz S., Przyczynki do historii kultury miasta Krakowa w pierwszej połowie XVII wieku, L. 1912 s. 235; – AP w Kr.: sygn. AD1066 (Rejestr cechowy od 1514 do 1763 r.), s. 26–7, 37; Arch. Kapit. Metropolitalnej w Kr.: Act. Cap., t. 11 k. 184r, 202, 224v, 441v, Lib. Fabr., t. 2 k. 99, 100v, 104v; – Mater. Red. PSB: Biogram autorstwa J. Samka.

Joanna Daranowska-Łukaszewska

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.